Eventi 2021

25-26 ottobre, online

BMRS2021 - Bilingualism Matters Research Symposium 2021. The Bilingualism Matters Research Symposium (BMRS) is an annual interdisciplinary research conference organised by the Bilingualism Matters network. The BMRS21 plenary speakers are:

• Prof Ellen Bialystok, Distinguished Research Professor of Psychology and Walter Gordon Research Chair of Lifespan Cognitive Development at York University, and Associate Scientist at the Rotman Research Institute of the Baycrest Centre for Geriatric Care. She is an Officer of the Order of Canada and a Fellow of the Royal Society of Canada.
  • Prof Li Wei, Chair of Applied Linguistics and Director of the Centre for Applied Linguistics and incoming director and dean of the UCL Institute of Education, a Fellow of the Academy of Social Sciences (United Kingdom) and a Fellow of the Royal Society of Arts.

BMRS21 Committee: Dr Carmit Altman, Dr Francesca Foppolo, Dr Georgia Fotiadou, Dr Tihana Kras, Prof Dr Tanja Rinker, Dr John W. Schwieter, Dr. Yang Wang, Prof Antonella Sorace, Dr Katarzyna Przybycien

Contact: All questions about submissions should be emailed to bilingualism-matters@ed.ac.uk

24-25 settembre, Trento

20th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition. The symposium focuses on research and developments related to processability approaches to language acquisition, particularly second language acquisition and bilingualism/multilingualism research, empirical issues and practical applications. Organising Committee: Marco Magnani, Federica Ricci Garotti, Fabiana Rosi (Main Organizers/Trento), Daniele Artoni (Verona), Ermenegildo Bidese (Trento), Patrizia Cordin (Trento), Adalgisa Mingati (Trento), Manuela Moroni (Bergamo/Trento), Jacopo Saturno (Bergamo).

11 giugno, Trento

Conversazioni linguistiche: Nome proprio e articolo: crowdsourcing per lo studio della variazione linguistica in Trentino-Alto Adige e Veneto. Intervento di Stefan Rabanus (Verona) all'Università di Trento (online), alle ore 12.30.

14 maggio, Trento

Conversazioni linguistiche: Language policy in Tartastan, Kasachstan & contemporary Ukraine. Intervento di Holger Kuße e Marianna Novosolova (Dresden) all'Università di Trento (online), alle ore 12.30.

16 aprile, Trento

Conferenza: L'inclusione linguistica di richiedenti-asilo e rifugiati. Esperienze e prospettive a confronto. Università di Trento, Dipartimento di Lettere e Filosofia.

19 marzo, Trento

Ciclo di incontri organizzati da SUxR: Repertori e competenze linguistiche di rifugiati. Intervento di Patrizia Cordin (Trento) all’Università di Trento (online), alle ore 15.00.

12 marzo, Trento

Conversazioni linguistiche: Insegnare il russo LS a studenti con disabilità visive: un’esperienza di didattica inclusive. Intervento di Giorgia Pomarolli (Verona) all'Università di Trento (online), alle ore 12.30.

26 febbraio, Trento

Conversazioni linguistiche: Grammatica della prosodia nell’insegnamento del tedesco come lingua straniera. Intervento di Gianluca Cosentino (Padova/Trento) all'Università di Trento (online), alle ore 12.30.

19 febbraio, Trento

Conversazioni linguistiche: L'acquisizione della sintassi del soggetto in ladino gardenese come L1 e come L2. Intervento di Jan Casalicchio (Palermo) all'Università di Trento (online), alle ore 12.30.

12 febbraio, Trento

Conversazioni linguistiche: Scuole "in trincea". La scuola tedesca in Trentino e le contese nazionalistiche di fine Ottocento. Intervento di Andrea Vitali (Bolzano/Bozen) all'Università di Trento (online), alle ore 12.30.

15 gennaio, Trento

Conversazioni linguistiche: Teaching Romance languages as L3: ideas, questions and challenges. Intervento di Zuzana Toth (Bratislava) all'Università di Trento (online), alle ore 12.30.

8 gennaio, Trento

Conversazioni linguistiche: L'uso di "anche" in parlanti ereditari di italiano cresciuti in Germania. Intervento di Jan Casalicchio (Palermo) e Manuela Caterina Moroni (Trento) all'Università di Trento (online), alle ore 12.30.